Kişinin yasevimliığı maşer içinde değeri olan , yetenek, reviş ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyönetmen.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Eğitim; ferdin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok teşhismı konstrüksiyonlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına onat ) değkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Eğitim bir prosestir.
· Eğitim sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değkonutirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Eğitim amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler sinein tıpkıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre gereğince değkonuebilir, lakin sürecin doğbirliı değkonumez.
Eğitim kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birmebzul filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna üstüne farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Eğitim, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkonuikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Eğitim, in sinein yaşam boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere onat olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim sürdürmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir tip olarak ele allıkındığında ise eğitim sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, bitirme, sınav mealları gibi mergup davranış değkonuiklikleridir.